mijn Saroléa 36A

home

knop zijspannen

knop publicaties

knop mijn motoren

knop reizen en treffens

knop links

knop actueel

knop contact

knop English

Saroléa 36A rechts
Saroléa vervroegerhandle Saroléa 36A blok
Saroléa 36A links
Begin juni 2010 kocht ik deze Saroléa 36A, 350 cc zijklepper uit 1936. Al jaren hield ik m'n ogen open voor een knappe voor-oorlogse Saroléa, vooral omdat mijn vader ooit een machine van dat roemruchte Belgische merk heeft gehad. Goede voor-oorlogse Saroléas zijn in noord Nederland dun gezaaid en toen ik dit exemplaar te koop tegenkwam, heb ik vrij snel besloten het machientje te kopen.
De motor verkeert in redelijke staat, ziet er netjes uit, maar is niet helemaal correct. Zo is de handbediening van de vierversnellingsbak nogal raadselachtig,. Tot 1936 werd het type A uitgerust met  een handgeschakelde drie-bak, vanaf '36 met een voetbediende vier-bak. Ook de koplamp en de uitlaatdemper zijn niet origineel. Verder heeft de machine geen remlicht of claxon, waardoor de inzetbaarheid in het verkeer nogal twijfelachtig is.
Ook mechanisch zijn er wat probleempjes; de compressie is slecht en de koppeling plakt, waardoor de machine momenteel zeer moeilijk te berijden is.
Het is mijn bedoeling op deze pagina een soort blog bij te houden van het opknappen van deze motorfiets, volgens het principe "al doende leert men"


Enkele gegevens:

motor:        1 cilinder - viertakt
cilinderinhoud:    349 cc
boring x slag:    75 x 79 mm
compressie:    4,75 : 1
klepsturing:    zijkleppen
vermogen:    9 Bhp
carburateur:    AMAL 74/022
ontsteking:    accu-bobine
vervroeging:    handbediend
versnellingen:    Saroléa 4 versnellings-bak
koppeling:    meerv.platen in oliebad
electr. inst.:    6 Volt

benzinetank:    13 liter
olietankinh.:   1,6 liter
gewicht, leeg:  125 kg
banden:         26 x 3.50
radstand:       1,37 m

Enkele onderhouds-gegevens:

klepspeling:       
    inlaat:  0,05 mm
    uitlaat: 0,10 mm
ontstekingstijdstip:
    8 grd of 0,5 mm voor bdp statische ontsteking
    (volledig laat)
bougie - 18mm schroefdraad:
    NGK A6 of NGK AB6 (zelfde bougie andere sleutelwijdte), of Bosch M7AC
Saroléa stuur
Saroléa gereedschapkastje Saroléa 36A tank
blok nummer type plaatje Sellerie Belge
"Sellerie Belge"
schakelmechanisme
carburateur rechts
carburateur links
voetschakelmechanisme ontbreekt de carburateur van rechts en van links gezien
?>
na het opschonen van de bedrading is starten nu een makkie
remlichtschakelaar achterlichtje van Bosch LED licht van Beck Elektronika
Helaas heb ik bij m'n eerste wat langere rit meteen al het originele achterlichtje verloren. Voorlopig heb ik het vervangen door een Bosch reproductie, die redelijk overeenkomt met het origineel. Om een beetje veilig aan het moderne verkeer te kunnen deelnemen heb ik een remlicht gemonteerd m.b.v. een LED-lampje van Beck Electronika dat een goede lichtopbrengst heeft bij een zeer laag elektriciteitsgebruik.
Enkele links:
la Maison Saroléa la Maison Saroléa  zeer veel informatie over veel modellen (Frans)
les Motos Belges: Sarolea les Motos Belges: Saroléa zeer veel informatie over veel modellen (Frans)
Motorrad Wiki Saroléa 34A 1934 Motorrad Wiki - Saroléa 34A - 1934
veel (technische) informatie, o.a. versnellingsbak revisie (Duits)
logo Saroléa het Huis Saroléa pagina van de club "Oude Motoren Galder" (Nederlands)
Saroléa Vedette Saroléa 350 kopklepper uit 1951  technische info over de 350 (Engels en Zweeds)
logo Belle Epoque A La Belle Epoque, Saroléa forum (Frans)
logo Saroléa Nieuw geproduceerde Saroléa onderdelen (Frans)
Saroléa programma van 1934 Artikel over het Saroléa programma van 1934 (Frans)
logo Saroléa Tour 2010 Saroléa Tour 2010
Rondrit voor Saroléa Motoren, 24 oktober 2010, Berlare, België
Affiche Saroléa Tentoonstelling Berlare 2009 Sarléa Evenement, Oktober 2009, Berlare
Deze site geeft een verslag, veel foto's, informatie, links etc.

© 2010 Gerard Geertjes