MOTURIST home English
MOTURIST ZIJSPANNEN IN DE U.S.A.
door Frans de Weers
In 1974 werd ons dochtertje geboren en aangezien ik een motorrijder in hart en nieren ben, werd er niet over een autootje gedacht, maar uiteraard een zijspan. Ik had dat jaar net een nieuwe Moto Guzzi 850 GT California aangeschaft. Dat was m’n tweede grote Guzzi na de V700 die ik gebruikt bij Motorhuis SAFE had gekocht.

De California was ideaal voor zijspan gebruik. Eerst kocht ik een Jupiter zijspan. Best wel goed en fraai, maar een beetje te open en onbeschermd voor moeder met een zes maanden oude zuigeling. Zeker in de wintertijd. Als actief bestuurslid van de Moto Guzzi Club Nederland kwam ik uiteraard regelmatig bij Motortoer op bezoek en de Moturist zijspannen waren toch wel vele stappen beter, maar duur. Toch uiteindelijk de stap gezet en we kochten een rode P2.
Hoewel ik een prima baan had als Chef Laboratorium in Puttershoek, wilde ik toch Nederland uit om te gaan wonen en rijden in een land met zon en ruimte. Bij Ed Pols deed ik ervaring op als Moto Guzzi monteur door daar op vrijdag en zaterdag te werken, weliswaar zonder betaling, maar dit was een erg waardevolle training. Bovendien was Ed bijzonder behulpzaam als referentie en “officiele vakschool”. Zeker ook dankzij zijn hulp kreeg ik een werk visum voor de USA als “Moto Guzzi monteur”.

In 1979 emigreerden we naar Texas en de California met P2 en top voor een P1 werden in de container geladen, samen met een Motolegera, een Galetto en een SuperAlce. Er was nog wat ruimte over voor huisraad om te kunnen starten in dat verre Amerika.

Een wat moeizame en armoedige start in Houston werd gevolgd door een beter bestaan in Austin, waar ik werkte als bedrijfsleider bij een Ducati - Moto Guzzi - BMW - Vespa dealer. Ik deed mijn eigen import al met Guzzi spullen uit Italie en Engeland en af en toe eens een nieuwe Moturist uit Nederland. Contact met Ed Pols was erg waardevol, want hij stond altijd klaar met advies als ik Moto Guzzi reparatie vragen had. Ik kon wel sleutelen, maar miste de ervaring en kennis die Ed duidelijk wel had.

In 1983 begon ik mijn eigen motorzaak en werd dealer voor Cagiva/Ducati, later ook Vespa, Husqvarna, Montesa, Italjet, Tomos en ook Moto Guzzi. En nog steeds de officiele importeur voor Moturist. Ik denk dat ik in totaal zes Moturist zijspannen heb geimporteerd. Maar toen was iemand anders zo lullig om het model te kopieeren en ben ik met de import gestopt.

Mijn eigen Moturist was al lang verkocht, want m’n dochter reed al op een Guzzi brommer, later op een Montesa 123 en een Cagiva motocrosser.

Maar ik heb toch een Moturist P1 terug weten te kopen van een klant en die hangt nu aan m’n 1989 Guzzi California III. De combinatie heeft vele kilometers achter de rug en is al meerdere keren naar Utah, Nevada en California geweest. “Made by Ed Pols” staat achterop geschilderd.

Een eerbetoon aan een kundige, enthusiaste en waardevolle vriend die te vroeg zijn Netty heeft gevolgd naar een andere wereld.

San Antonio, Texas, 28 April 2008
Moturist START Nederlands
MOTURIST home English
Moturist START Nederlands
MOTURIST home English
START
HOME