MOTURIST startpagina
Click here for the English version of this page
Na 21 jaar is mijn ouwe nieuwe Guzzi wel aan een grote opknapbeurt toe. In oktober 2002 was de combinatie in werkelijk deplorabele toestand. Naast roest op verchroomde en gelakte delen over de gehele fiets kunnen we van boven naar onder, voor naar achter en links naar rechts de volgende makkes vaststellen:
olie-temperatuur-meterhuis is afgebroken
zadeldek is gescheurd en polyether vulling ingesneden
stuurdemper bevestiging is afgebroken
startmotor weigert
carburateurs zijn vergumt
blok heeft geen compressie
oliekering achter het vliegwiel lekt
koppeling plakt
voorband lekt en is vierkant
voorremmen blijven hangen
oliekering in het cardanhuis lekt
achterband is vierkant
uitlaten zijn verrot
zijspan-spatbord is gescheurd
accu is verrot
Klik om deze triestigheid nog beter te bekijken
Verder zijn de flexibele remleidingen aan vervanging toe, en mag het hele remsysteem wel gereviseerd worden. De lak op tank, spatborden en zijdeksels is beschadigd, deze delen moeten opnieuw gespoten worden (welke kleur???), de zijspanbak is stoffig, maar nog OK, ik wil hem echter in dezelfde kleur hebben als de rest van de motor. De lak op het frame van de motor gaat nog wel, maar moet worden bijgewerkt. De middenbok en achtervork moeten wel opnieuw worden gecoat. Dan wil ik tevens de vercadmiumde delen van de zijspanbevestiging laten poedercoaten. Het zijspanchassis en de schokbrekers achter en van het zijspan moeten gespoten. Vrijwel alle verchroomde delen zijn door roest aangetast. Een deel kan met een flinke poetsbeurt worden opgeknapt, een ander deel moet opnieuw worden verchroomd of vervangen. Veel aluminium van blok en versnellingsbak is gecorrodeerd en heeft lelijke witte plekken. Wie weet helpt een goede boen-beurt met de staalborstel, misschien laat ik het parelstralen, daar moet ik nog even over nadenken.
Klik om deze triestigheid nog beter te bekijken Klik om deze triestigheid nog beter te bekijken
Nu ik toch bezig ben wil ik het span ca. 80mm smaller maken en de bevestiging op een paar punten verfraaien (het zit allemaal wel goed vast, maar niet overal even elegant). De originele koffers wil ik vervangen door leren “NATO” tassen en dus moeten ook de kofferrekken vervangen of aangepast.
Het belangrijkst zijn uiteraard de revisie van blok en koppeling. Ik weet nog niet zeker of ik dat zelf ga doen (wel zo leuk) of dat ik het ga uitbesteden. Misschien kan ik een soort tussenweg vinden met een bevriende Guzzi dealer.
Lees hier mijn topic op Motor-Forum over de restauratie van mijn span
Klik de foto's voor een grote afbeelding.
Gebruik de "BACK" knop van de browser om hier terug te keren.
April 1983
September 2002
September 2002
28 januari 2003
18 februari 2003
24 april 2003
25 mei 2003
2 februari 2004
27 september 2005
17 maart 2006
4 juni 2006
22 december 2007
2 november 2007
7 januari 2008
15 januari 2008
31 januari 2008
7 februari 2008
6 februari 2008
6 Februari 2008, uitlijnen van het zijspanframe
15 februari 2008
15 februari 2008
15 Februari 2008, het bakje zit, nu nog het voorspatbord en wat klein spul
15 Februari 2008, klaar voor de eerste proefrit
20 februari 2008
20 Februari 2008, voor het eerst op 3 wielen naar buiten
24 Februari 2008, de klus is zo goed als klaar, alleen het bagagerekje ligt nog bij de verchromer en vroeger of later zal ik nog wel een stel koffers monteren.
Klik hier voor mijn Moturist eigenaars pagina
Lees hier over de modificaties aan mijn span
MOTURIST home English
Moturist START Nederlands
Click here for the English version of this page
MOTURIST home English
Moturist START Nederlands
HOME
START